„Jsme toho názoru, že růstu produktivity a atraktivity nedocílíme odmítáním všeho nového a už vůbec ne nijak nepodmíněným zvyšováním mezd, nýbrž zvýšenou efektivitou díky zavádění inovací do praxe,“ říká starosta obce Mokrá-Horákov (Brno-venkov, Jihomoravský kraj, 2863 obyvatel), Matyáš Charvát, když se rozpovídá o tom, jak se z malé vísky za Brnem stal průlomově inspirativní smart-hub českého venkova. Mokrá-Horákov je prostě takovou dědinou, která si jednoduše řekla: my budeme ti, kteří v inovacích budou určovat tempo. Existuje-li technologická inovace, která zjednodušuje lidem život, buďte si jisti, že ji v Mokrá-Horákově mají. Vůbec prvním obecním Chatbotem počínaje, přes elektronické úřední desky, vlastní výrobu energií, úsporná osvětlení. Však počtěte si sami. Není divu, že takováto obec se uchází o titul OBEC 2030 ve čtvrtém ročníku soutěže.
Prostor pro povídání dáme přímo starostovi obce, Matyáši Charvátovi, kterému tímto děkujeme přípravu textu.
Matyáš Charvát: Digitální obec a první genAI chatbot obce Mokrá-Horákov
Dne 1. května (Svátek práce) jsme na zbrusu novém webu naší obce www.mokra-horakov.cz spustili genAI chatbot jako vůbec první obec v ČR (a střední Evropě) ve spolupráci se studentským start-upem Citymind solutions s.r.o. Chatbot dostal jméno Tessa. Je to taková naše virtuální pomocnice.
Touha vymyslet něco navíc
Primárním impulsem pro zavedení chatbotu do praxe byla touha vymyslet něco navíc, co by ještě více zjednodušilo a zpříjemnilo komunikaci občanů s úřadem 21. století, neboť v dnešní době probíhá běžná komunikace i získávání informací převážně v digitálním prostředí a veřejná správa by neměla stát stranou. Chatbot tedy funguje tak, že když se na náš web dostane uživatel z mobilu nebo z klasické obrazovky počítače, provází ho ve spodní části obrazovky taková „bublinka“, do které může napsat doslova jakýkoli dotaz. A Tessa mu odpoví včetně kontextu, pokud se dotaz týká samotné obce.
Chatbot dokáže odpověď najít kdekoli na webu obce, například z textů, obrázků či strojově čitelných dokumentů. Když se jí uživatel zeptá na cokoli jiného mimo fungování obce, tak se omluví, že odpověď nezná. Nelže, nemlží, je slušná a přívětivá. Alfa a omega úspěchu Tessy spočívá v množství a kvalitě informací dostupných na webových stránkách naší obce. Má určený prostor, ve kterém pracuje a informace zpracovává. A to je právě náš web.
Jedinečnost
Zásadní rozdíl oproti jiným chatbotům je ten, že Tessu informacemi nikdo „nekrmí“, ona si je sama hledá a učí se z nich, ať už jsou na webu uloženy kdekoli a v jakékoli podobě. Zatímco jiné chatboty fungují zpravidla pasivně, tj. z přednastavených variant otázek, kde není prostor na vlastní jakýkoli dotaz. Před spuštěním Tessy bylo nutné si s ní opakovaně povídat a klást nespočet dotazů. Díky tomu jsme z odpovědí získali zpětnou vazbu, že něco na webu není a občan by takovou informaci mohl hledat. Takže jsme vzápětí na web informace doplňovali.
Tessa tedy jinými slovy významně zvýšila informační hodnotu našeho webu. Učila se zkrátka od nás a my zase od ní. Jsou to spojené nádoby. Tessu občané ocení zejména v situaci, kdy potřebují získat nějakou informaci o obci či jejím fungování a nemají prostor či nechtějí hledat jen tak na webu obce či náhodně googlit.
Co Tessa umí?
Třeba když potřebují praktické informace k registraci psa, placení poplatků nebo jak probíhá svoz odpadu, kolik se za něj platí, co dělat v případě nálezu toulavé kočky, kde a jak řešit osobní doklady, kam na výlet a nespočet dalšího. Tessa nevyžaduje, abyste se jí ptali na přednastavené otázky. Jednoduše ji svou otázku napíšete. Je tolerantní a dokáže akceptovat gramatické chyby, žargon, chybějící diakritiku apod. Třeba když jí napíšete „kam pro ridicak“, tak vám odpoví úplně stejně, jako kdybyste jí položili květnatou otázku napsanou slohově na jedničku s hvězdičkou.
A když má Tessa dobrou náladu, tak Vám řekne i vtip. Samozřejmě pouze v případě, když ji o něj požádáte 🙂
Kolik toho zvládne a kolik to stojí
Za první 2 měsíce provozu zodpověděla na téměř 5 000 dotazů. S ohledem na pravidla GDPR samozřejmě není možné zjistit, kdo konkrétně se ptá ani kolik otázek pokládá. Někteří se ptají třeba čistě ze zajímavosti, jiní jen Tessu testují. Někteří kladou Tesse i nekorektní dotazy, ale Tessa je profesionální za každé situace. Vývojářský tým ale z dotazů a odpovědí dokáže identifikovat takové informace, které by bylo dobré doplnit na web.
Provoz chatbotu nás stojí ročně cca 50 000 korun. V ceně je obsažen i předchozí náklad na vývoj. Jednoduchou matematickou operací je možné spočítat denní náklad a posoudit, zda by za takovou mzdu bylo možné vůbec někoho zaměstnat, aby pro vás pracoval navíc 24 hodin denně 7 dní v týdnu a 365 dnů v roce.
Dobíjecí stanice pro elektromobily
Do digitální éry patří nepochybně i elektromobilita. Je pro nás naprosto nepředstavitelné, aby si projíždějící elektromobilista neměl kde svůj vůz dobít. Proto máme oficiální veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily, kterou jsme v obci umožnili instalovat na základě PPP projektu na frekventovaném místě u letního koupaliště. Je v provozu non-stop, má 2 dobíjecí body a platba za dobíjení je možná přes QR kód.
Stanice vznikla díky inovativnímu projektu spolupráce mezi obcí a soukromým provozovatelem z řad našich občanů. Výstavbu stanice a provoz plně financuje soukromý provozovatel, zatímco obec tímto krokem rozšiřuje občanskou vybavenost v oblasti elektromobility.
Elektronická úřední deska
V otázce digitalizace postupujeme rychle a vedle výše popsaného řešení jsme do praxe implementovali elektronické úřední desky (namísto standardních nástěnek) a rovněž elektronický benefitní program pro zaměstnance obecního úřadu – virtuální peněženku se stravenkovým a volnočasovým kreditem vč. příspěvku na nový penzijní produkt (DIP). Odstranili jsme tak zcela překonaný a nedůstojný žádankový (papírový) systém.
Chytré a úsporné osvětlení
Naprostou samozřejmostí je pro nás moderní veřejné osvětlení. Našich 128 svítidel je osazeno moderní LED techologií. Nová svítidla mají příjemnou teplotu barevného spektra 2700K, což odpovídá žlutému světlu. Každoroční úspora energie dosahuje výši 31 MWh nebo 26,5 tun emisí CO2, což představuje 67% úsporu oproti původnímu stavu.
Intenzita svitu svítidel je uživatelsky přizpůsobena – vyšší svítivost je kolem hlavní silnice a nejnižší v koncových ulicích, jako například v Čínské čtvrti, Na skalce a Líchách.
Sdílený bankomat
Možná to zní jako banalita pro obyvatele měst, kteří mají vše v dostupné vzdálenosti 15 minut pěší chůze, ale obyvatelé obcí, kteří musí kvůli výběru peněz sednout do auta a ujet několik kilometrů vědí své. My máme sdílený bankomat, díky kterému obyvatelé nemusí cestovat pro hotovost do okolních měst a obcí a zatěžovat tak dopravu. Za první rok provozu umožnil přes 11 000 výběrů v celové hodnotě přes 60 mio CZK. Bankomat umožňuje i vzdálené výběry pouhým přiblížením karty namísto vkládání karty do skenovacího zařízení, které je z kybernetického hlediska poměrně rizikové. Proč sdílený? Umožňuje klientům 4 různých bank vybírat bez poplatku.
Dobrý plán
V zavádění inovací a zvlášť v energetice a ochraně klimatu nepostupujeme náhodně. Nechali jsme si zpracovat SECAP (SECAP – Sustainable Energy and Climate Action Plan – je strategický dokument, který města a obce vytvářejí pro dosažení cílů v oblasti udržitelné energetiky a ochrany klimatu. Obsahuje konkrétní opatření a plány na snížení emisí skleníkových plynů, zvýšení energetické účinnosti a podporu obnovitelných zdrojů energie. Pozn. red.), díky níž plánujeme např. FVE pro 5 obecních budov s využitím dotace RES+ 3/2023. Součástí snahy o udržitelnost je například i komunitní výsadba 2500 stromků, či další projekty. Chceme našim potomkům zanechat ještě lepší svět, než ten, ve kterém žijeme.
Matyáš Charvát, starosta obce Mokrá-Horákov