soutěž
Dobrá praxe, Elektromobilita, Novinky, Soutěž, Soutěž 2022

Rychlejší než Bolt a zvládne tři maratony za sebou: užitkový elektromobil na Zbraslavi u Brna

Ladislav Potměšil ve zlosti vyhodí balík s penězi na okolo jedoucí multikáru, kterou pak společně s Rudolfem Hrušínským nejmladším nahánějí. Pamětníci raných devadesátek dobře vědí. Diskopříběh 2 by si remake mohl dnes střihnout na Zbraslavi u Brna. Ale jednalo by se o němý film. Elektrická multikára Goupil G4 totiž jede zcela potichu. A také bezemisně.

Na Zbraslavi u Brna používají užitkový elektromobil, který se montuje v severočeském Jiřetíně pod Jedlovou, pro potřeby technických služeb a správy obce. Vozidlo slouží na svoz komunálního odpadu, bioodpadu, pro obstarávání reklamních ploch obce, zálivky záhonů apod. Sousedé jsou často překvapeni tím, jak se užitkové vozidlo objevuje znenadání, aniž by ho dpoředu slyšeli.

Jak by vypadal Diskopříběh ve světě elektromobility

Kdyby Ladislav Potměšil hodil balík s penězi na korbu čerstvě dobitého zbraslavského Goupila, naběhali by s Rudolfem Hrušínským vzdálenost zhruba tří maratonů, než by autu konečně došla šťáva. Nedohonil by jí ani sám Usein Bolt, jehož rekordní rychlost 45 km/h za Goupilem stále ještě o 5 km/h zaostává. A předpokládáme, že Hrušínský s Potměšilem by byli jistě pomalejší, než jamajský sprinter. Na druhou stranu by na korbu mohl těch balíků s penězi naházet Potměšil opravdu hodně. Nosnost 1200 kg by vystačila i na cihly se zlatem.

Nesrovnávejme tyto hodnoty s osobními automobily. Užitková dodávka po městě opravdu rychleji jet nemusí a 130km na den (při předpokladu nočního dobíjení) je slušná vzdálenost pro potřeby malé obce. Zbraslavský Goupil najede ročně cca cca 15.000 km. Nabíjení vozidla je zajištěno v areálu obecního úřadu.

„Díky zakoupení nového elektromobilu je možné obstarat výše uvedené činnosti efektivněji a zároveň budeme šetrní k životnímu prostředí,“ pochvaluje si starostka Jana Valová.

Se vzpomínkou na Ladislava Potměšila děkujeme Zbraslavi za inspiraci (nejen na nový film). O elektromobilitě se vedou široké debaty, ale její využití právě pro užitkové účely zpochybňuje málokdo. Menší dojezdová vzdálenost ani tychlost dobíjení, které jsou platnými argumenty u elektromobility osobní, tady totiž nehraje roli. Pořízení vozidla s dotací vyjde levněji než u alternativy se spalovacím motorem. A levnější provoz je samozřejmostí.

Zbraslav u Brna

Okres Brno-venkov, Jihomoravský kraj
elektromobilitaobecobec 2030soběstačná obecsoutěžzbraslav u brna

Michal Svoboda

Konzultant udržitelné energetiky SMS ČR, NS MAS. Manažer a spoluzakladatel projektu OBEC 2030. Energetický koordinátor MAS Český sever. Public speaker a propagátor komunitní energetiky.

soutěž